پلاستیک ها رایج ترین موادی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در انواع مختلف ساخته شده و هر یک بسته به ساختار و پلیمر تشکیل دهنده خود، دارای طول عمر و تجزیه پذیری خاصی هستند. میزان آسیب رسانی پلاستیک ها و PVC  به محیط زیست به سازگاری این مواد در طبیعت بستگی دارد. هر چه پلیمرها و مواد به کاررفته شده در پلاستیک سازگاری بالایی با محیط زیست داشته باشند سرعت تجزیه ی آن نیز بالاتر خواهد رفت.

چه مدت زمانی طول می کشد تا پلاستیک PVC تجزیه شود؟ در ساختار پلاستیک PVC  ترکیبات کم تری از هیدروکربن‌ها و مشتقات نفتی استفاده شده است. به همین دلیل، به نسبت پلاستیک های معمولی دارای فرآیند تجزیه پذیری سریع تری هستند. میزان آسیب رسانی مواد PVC به محیط زیست به نسبت پلاستیک هایی که در ساختار آن ها از پلیمرهای نفتی به کار رفته شده است کم تر خواهد بود.

پلیمرهای غیر قابل تجزیه کدام اند؟ پلاستیک های زیست تخریب پذیر از مونومر و پلیمرهای مصنوعی ساخته شده اند. در واقع به مولکول های تشکیل دهنده مواد پلاستیکی مونومر یا به بیانی خلاصه تر مر می‌گویند. مونومرها توسط پیوندهایی به یک دیگر اتصال داده شده و رشته های پلیمر را می سازند. در این میان، پلاستیک هایی که از پلیمرهای طبیعی ساخته شده باشد به راحتی در صورت رها شدن در محیط زیست به اصل خود باز می گردد و به راحتی تجزیه می شوند. اما در مورد پلاستیک های زیست تخریب ناپذیر باید گفت که مواد اصلی تشکیل دهنده ی آن ها از پلیمرهای کربن و اتم های هیدروژن بوده و در برخی موارد اتم های اکسیژن، کلرین، فلورین و سایر مواد نیز در ساختار آن ها دیده می شود که عامل اصلی به وقفه افتادن فرآیند تجذیه پذیری این مواد در طبیعت است.

استفاده از پی وی سی به جای چوب طبیعی از قطع درختان جلوگیری کرده و در حفظ محیط زیست ارزشمندمان بسیار تاثیر گذار است. هر ساله درختان زیادی برای مصارف گوناگون قطع میشود که این امر خسارت های جبران ناپذیری به همراه دارد. جایگزین کردن چوب طبیعی با پی وی سی مانع از قطع شدن درختان میشود و کارایی و ماندگاری بیشتری از چوب طبیعی داشته ونه تنها به حفظ محیط زیست کمک میکند بلکه با استفاده از پی وی سی در زمان و هزینه ها نیز صرفه جویی میکنیم . می توان پی وی سی را با طرح و رنگ چوب تولید کرد و به راحتی طرح های جذاب را اجرا کرد.

لوله‌های pvc دارای این ویژگی‌ها هستند یعنی هم با محیط زیست سازگاری دارند و هم اینکه طول عمر آن‌ها طولانی است. علاوه بر این لوله‌های pvc ویژگی‌های دیگری نیز دارند که باعث شده از بین مواد مورد استفاده محبوب‌ترین مواد در صنعت ساختمان باشند. از آنجا که این لوله‌ها ذاتاً از پلیمری بازدارنده و ضدآتش ساخته شده‌اند به سختی مشتعل می‌شوند و به محضی اینکه از منبع گرما دور شوند سوختن آن‌ها متوقف می‌شود. در برابر مواد خورنده، سطح داخل و خارج آن‌ها مقاوم می‌باشند و در برابر موادی همچون اسیدها، نمک‌ها، باکتری‌ها، بازها و مواد شیمیایی در خاک واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *